Cleantech Center wint Pro-motor Award 2020
Het Cleantech Center heeft de Pro-motor Award 2020 gewonnen. Het ontving deze award op donderdag 6 februari uit handen van Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, tijdens de vierde editie van de Pro-motor Award in het Start-up Village in Amsterdam. Juryvoorzitter Vonhof: “Hier is sprake van een krachtige, brede samenwerking in Oost-Nederland waarin de hele kennisketen, van bedrijf tot onderwijs de handen ineenslaan. Dat is echt knap werk. De terechte winnaar van de Pro-motor Award 2020.”
De Pro-motor Award is de jaarlijkse prijs voor een ambitieuze samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven uit het Katapult-netwerk, publiek-private samenwerkingen tussen bedrijven en beroepsonderwijs. Projectleider van het Cleantech Center Martin Snijder: “Deze prijs is een enorme erkenning voor vijf jaar hard werken en voor het grote vertrouwen dat we in de regio met bedrijven, onderwijsinstellingen en studenten in elkaar hebben kunnen opbouwen.”
Kleding uit de IJssel
Het Cleantech Center werkt
via het concept van Cleantech challenges. Een heel scala aan
opleidingen, van voortgezet onderwijs tot en met universiteit, werkt in dit
project samen met bedrijven op het gebied van duurzame technologie en circulariteit.
De challenges hebben veel originele oplossingen voor vraagstukken vanuit het
mkb weten te realiseren. Zo koppelde het Cleantech Center de Zutphense ondernemer
Hanneke Siebelink aan Hogeschool Saxion. Voor haar circulaire kledinglijn
‘River Fashion’ buigen studenten zich over de vraag welk plastic uit de IJssel
geschikt is voor een textieldraad en of het mogelijk is om een menging te
creëren van deze nieuwe plastic draad met een hennep draad.
Genomineerden inspiratie voor onderwijs en
bedrijfsleven
Naast de winnaar
Cleantech Center waren de genomineerden initiatieven Betonstaal, Cybercrimineel,
Talent IT Twente en Young Professionals Community Logistiek. Al
deze genomineerden zijn zonder enige twijfel belangrijke bronnen van inspiratie
en ‘best practices’ voor heel het mbo en hbo en hun partners. De jury hoopt dat
de nominatie het juiste duwtje in de rug is om het initiatief verder uit te
bouwen. En dat specifiek de doelgroep mkb daarvan profiteert.